Kom ud over SEO-rampen i 2018

Kalenderen siger snart 2018. Det er allerede 18 år siden at vi trådte ind i et nyt årtusind hvor teknologien om noget har gjort raketfremskridt og internettet nærmest er blevet en livsbetingelse.

Du er nok her fordi du er med på beatet, eller i hvert fald fordi at du gerne vil være det. Og det er meget fornuftigt!

Et par år før vi trådte ind i det andet årtusind e.Kr. blev kongen af internettet som vi kender det i dag, født.

Det var Google der kom til verden i midten af 90’erne og siden har vokset sig til at være den absolut største internetdatabase der findes.
Allerede tilbage i 2016 sagde man at Google søgemaskinefunktion indekserede 60 trillioner hjemmesider! Det er tal vi ikke rigtig kan forholde os til, men det gør heller ikke så meget. Vi skal bare finde ud af hvordan vi kommer langt før de andre når Google indekserer og ranker hjemmesider og til dét er du kommet det rette sted hen.

Klikko beskæftiger sig med up to date søgemaskineoptimering i erkendelse af at vi ikke kommer nogle vegne på Googles legeplads hvis ikke vi kender Googles regler – og følger dem.

Google er ikke en bully – faktisk kan Google blive din bedste ven i forretningsøjemed. Google kan både blive den der sender de rigtige købedygtige kunder fra din målgruppe direkte til din hjemmeside og de kan også være dem der lader folk vide at du faktisk har mere at byde på end konkurrenten længere nede ad vejen.

Du skal bare vide hvordan du fortæller Google det på Googles sprog og det er dét SEO, Search Engine Optimization, søgemaskineoptimering (kært barn har mange navne) går ud på.

Når du læser med videre her på siden får du en bred introduktion til de allervigtigste aspekter af SEO. De aspekter skal nok få dig og din hjemmeside godt ud over stepperne i 2018 hvad enten du først er ved at starte en hjemmeside op eller du har haft den i længere tid.

Du finder også ud af hvorfor det rigtig godt kan betale sig for dig at investere i søgemaskineoptimering i 2018.

Inden vi tager hul på alt det med Onsite/Offsite SEO, Content Management osv. må vi dog lige først fortælle lidt mere om Google selv. 

For at du kan spille med på Googles regler er det alfa og omega at du har en generel forståelse af hvordan Google fungerer:

Hvordan Google egentlig virker...

Når du laver en Google-søgning vil du få et forskelligt resultat hver gang. Når du laver en Google-søgning får du faktisk ikke adgang til alle hjemmesider på planeten, men ‘kun’ dem der er i Googles database. Men hvis du læste introduktionen vil du huske at det er noget med trillioner… så du burde finde frem til det du leder efter. 

Googles database er baseret på de sider som deres Googlebot har fundet frem til. De kalder dem selv ’spiders’ – Googlebotten er som små internetedderkopper der kravler på alle de hjemmesider der indeholder det søgeord som du søgte på.
Det er deres fornemste opgave at give dig den bedst mulige hjemmeside først – den næstbedste på andenpladsen og så fremdeles.

Hvordan vurderer en edderkoppeinternetrobot så hvilke hjemmesider der rent faktisk er relevante for dig? 
Det gør den ved hjælp af det indbyggede program der hedder: Google Page Ranking. 
Googlebotten kigger både på hjemmesidens kode, indholdet på den (tekst, billeder, links) og også hvilke andre hjemmesider som linker til de pågældende hjemmesider.

Faktisk har Googlebotten over 200 ranking faktorer den tager i betragtning når den vurderer hjemmesiderne og giver dem en placering, om det så er på side 1 eller på side 147.

Det kan ikke siges med 100% sikkerhed hvilke faktorer Google lægger mest vægt på, men der er heldigvis pålidelig information om emnet baseret på hints fra Google selv og fra udmeldinger af erfarne SEO-eksperter.

Lad os starte med det vigtigste – søgeord.
Søgemaskinens database er jo egentlig bygget op af søgeord.

Så nu skal vi have din side totalt søgeordsoptimeret så den er klar til at komme så langt frem på Google som muligt!

Lad os starte med at se på de tre niveauer af søgeord og hvordan du nailer det med søgeord.

...og hvordan Google bliver din bedste ven

Søgeord

Man kan dele søgeord ind i tre forskellige niveauer der samtidig afspejler hvor købestærk den der søger, er:

Niveau 1 er den allermest almindelige og brede søgning, ofte bare på ét enkelt ord: ‘Burger’, ‘billig burger’ eller ‘Rejser’, ‘billige rejser’.
Kunden der søger på niveau 1 er ofte i den informationssøgende fase. Det vil sige at der ikke er særlig stor sandsynlighed for at de konverterer til betalende kunder sådan lige på stedet.

Niveau 2 er en søgning der er en tand mere specifik omkring en ydelse eller et produkt, for eksempel: ‘halal burger’, ‘hjemmelavede burgere’ eller ‘charterrejser’, ‘parrejser’.
Dem der søger på niveau 2 er måske tættere på et faktisk køb; de shopper lidt rundt på nettet og sammenligner måske priser/hjemmesider inden de slår til.

Niveau 3 er den allermest specifikke og den der foretages færrest søgninger på. Det er for eksempel: ‘burger Vesterbro’, ‘luksus burger Indre by’ eller ‘afbudsrejser til Spanien’, ‘afbudsrejser under 2000kr.’.
Dem på niveau 3 er med størst sandsynlighed køberne – de ved allerede specifikt hvad de leder efter og er i slutfasen af informationssøgningen. De er med andre ord klar til at bruge penge.

Du ønsker selvfølgelig at din hjemmeside er tilgængelig for folk der søger på alle tre niveauer.

Start med at fokusere på niveau 3, så niveau 2 og til sidst niveau 1 så du rammer dem der er klar til at købe først. Et andet argument for at gøre det er også at der er mindre konkurrence på det meget specifikke niveau 3 så du har allerede et forspring i forhold til at få en topplacering på Google.

Hvordan finder du så ud af hvilke søgeord der afspejler din forretning bedst muligt og hvilke ord folk rent faktisk søger på?

De spørgsmål fører dig direkte ud i en:

Søgeordsanalyse

Der er forskellige metoder til at finde søgeord.

Rule no. 1: brug din sunde fornuft. Hvis du sælger burgere, er ét af dine søgeord selvfølgelig ‘burger’ og aldrig ‘vinterjakker’. Uanset hvor mange der søger på ‘vinterjakker’! Hvis du både laver halalburgere og okseburgere, kan både ‘halalburger’ og ‘okseburger’ være dit naturlige fokus.
Start med at lave en liste over alle de ord du synes er relevante for din forretning. Hvis et af søgeordene kan virke misvisende fordi det også kan repræsentere noget andet, så slet det igen.

Når du har gjort det er der også nogle rigtig gode værktøjer du kan bruge.

Ét af dem er Googles eget søgeordsværktøj der hedder Google Keyword Planner.
Her kan du vælge et område, for eksempel ‘burger’ og så klikke på ‘Få idéer’. Dette værktøj kan også vise dig hvilke søgeord relateret til dine der er mest søgt på.
Google Keyword Planner giver dig rigtig mange forskellige søgeord at vælge imellem, så tilbage til rule no. 1: brug sund fornuft og vælg kun de bedste. Du har ikke brug for 500 søgeord! Hellere nogle få gode end hundredevis af dårlige.

En anden metode til at finde gode søgeord kommer også fra Google selv.
Du kender sikkert godt funktionen Autofill – den der færdiggør sætningen for dig når du starter med at taste et ord ind på Google.
Du kan også prøve at taste din egne søgeord ind i søgefeltet på Google og se hvilke sætninger den foreslår til dig. De afspejler nemlig også andre menneskers søgninger og kan give dig et godt fingerpeg om hvad folk søger på i relation til dit produkt.
Måske kan du også finde inspiration i ‘de relaterede søgninger’ nederst på siden – de er til for det samme.

Der er også et andet værktøj der er helt gratis og hedder KeyWord.io.
Det giver dig også masser og masser af søgeord og er et helt fint udgangspunkt når man skal til at starte sin søgemaskineoptimering op.

Sådan! Er du ved at have styr på søgeordene? Det er den mere overskuelige og samtidig fuldstændigt uundværlige del af SEO.

Når du er helt søgeordsoptimeret er du faktisk klar til at gå videre.

Det tekniske

Ja, hvis vores hjemmeside skal være bedste venner med Google må vi have styr på teknikken bag vores hjemmeside. Her kommer nogle af the basics:

Der findes tjeklister du kan gå igennem for at se om teknikken bag din hjemmeside er i orden før du gør noget som helst andet. Dit andet arbejde vil være spildt hvis ikke der er styr på bl.a. din hosting.
Bruger du en langsom og halvbillig server? Googlebotten har ikke tid til at vente på langsomme hjemmesider når den indekserer de dér trillioner hjemmesider.
Vælg ikke hosting som det sted hvor du skal spare – det er en lille skilling du skal have op af lommen i forhold til hvor vigtigt hosting er for din hjemmesides ranking på Google.

HTML er jo SEO-sprog og din HTML skal også tjekkes igennem; at den er clean og ikke udstyret med koder der forhindrer Googlebotten i at indeksere din hjemmeside.

Din hjemmesidedatas struktur og opbygning er også vigtigt i denne sammenhæng; brug evt. programmet schema.org og gør din data mere overskuelig for Googlebotten at læse.

Apropos teknologiens fremfart er mobilvenlighed selvfølgelig også blevet en af de faktorer Google tager i betragtning når den skal ranke din hjemmeside. Det hænger sammen med at flere og flere hjemmesider tilgås fra smartphones. Det er også rigtig vigtigt at sørge for at din hjemmeside er opbygget sådan at den er let tilgængelig for en smartphone.

Det var som lovet lidt af the basics.

Nu vil vi kort gennemgå det du måske forbinder mest med SEO:

Content Marketing

Markedsføring med det indhold du har på din hjemmeside. Og nu er vi forbi HTML-indholdet; her er der tale om tekster (med de rigtige søgeord, men det ved du jo allerede), billeder og links.

Det er sådan set det her der skal være med til at gøre besøgende på din hjemmeside til betalende kunder.

Googlebotten vurderer også de tekster du har på din hjemmeside, blandt andet deres længde, kvalitet – ja Google ser faktisk stavefejl og de kan ikke lide det – og hvor unikt dit indhold er.
Helt optimalt skal du sørge for at have undersider der inddeler informationen på din hjemmeside på en logisk og naturlig måde, helst ved hjælp af undersider. På den måde kan du også lettere forklare kort og præcist i den tekst hvad du kan tilbyde og hvorfor man skal handle hos dig frem for hos konkurrenten. Win-win.

I forbindelse med dine undersider er det mega vigtigt at du har styr på dine Title Tags og Metabeskrivelser og at de stemmer overens med indholdet på dine undersider. 
De fungerer faktisk som en slags førstehåndsindtryk af din hjemmeside for Googlebotten, og vi ved allesammen godt at førstehåndsindtrykket tæller!

Gode relevante billeder med retvisende billedetekster kan også hjælpe din hjemmeside godt på vej op i Googles Page Ranking. Billedets ALT-tekst må være specifik omkring produktet også.

Links er jo selvfølgelig uundgåelige på internettet og det skal de også være på din hjemmeside.

Vær skarp på dine interne links der linker rundt til forskellige sider på din hjemmeside. Det får folk til at blive på den længere for at læse videre.

Eksterne links er dem du har på din side der linker ud til andre – hvis du har nogle eksterne links til andre gode, relevante hjemmesider styrker det din troværdighed og din autoritet.

Backlinks er links fra andre hjemmesider der linker hen til din hjemmeside og de spiller også en vigtig brik i søgemaskineoptimering. På samme måde som med eksterne links øger de også din troværdighed som virksomhed og Googlebotten tager det med i betragtning i sin ranking.

Nogle af de ting vi har gennemgået til sidst kan måske lyde som petitesser, men Googlebotten afkoder det hele og enten straffer eller belønner dig for din indsats. Så gør dit bedste på de her områder – og få hjælp til det hvis du synes at det er enten for svært eller for tidskrævende – og du vil se at det faktisk kan komme til at udgøre en stor forskel (på den gode måde) på bundlinjen.

Summary
Hvad er SEO? Få 45 tips til SEO [Anno 2017]
Article Name
Hvad er SEO? Få 45 tips til SEO [Anno 2017]
Description
Få den ultimative guide til SEO. Her får du en komplet forståelse af hvad SEO er.
Author
Publisher Name
Klikko ApS
Publisher Logo